Organisatiestructuur
Jarenlang werd het bestuur van de schutterij gevormd uit een dagelijks bestuur - voorzitter, secretaris en penningmeester – en enkele bestuursleden. Deze bestuursleden verrichtten alle organisatorische werkzaamheden. De toename van de werkzaamheden en het gebrek aan interesse om zitting te nemen in het bestuur, noopte de schutterij om op zoek te gaan naar een nieuwe opzet voor het besturen en een verdeling van de taken. Deze nieuwe manier van besturen moest ervoor zorgdragen dat alle neuzen in dezelfde richting staken, kortom samen zorgdragen voor de toekomst van de schutterij.
Dit is uiteindelijk gelukt. In 2001 werd een algemeen bestuur, bestaande uit voorzitter, secretaris en penningmeester, en vijf nieuwe bestuursleden gevormd. De bestuursleden zijn de voorzitters van afzonderlijke commissies die zodoende de belangen en taken van deze commissies in het bestuur behartigen. Er is dus sprake van het zogenaamde linking-pin principe: op lager niveau wordt overleg gevoerd, vervolgens wordt dit doorgegeven aan een hogere schakel, het algemeen bestuur.
Aktiviteiten
Frans Nowak - Organiseren van activiteiten van de schutterij
Knoa
Frans Hanssen - Onderhouden van het schietterrein en de opstallen.
Materialen
Rainer Hopf - Beheer en onderhoud van materialen, o.a. uniformen, materiaalwagen.
Gerard Grissen in de functie als foerier (geen bestuurslid)
Schieten
Jo van Knippenberg - Beheren en onderhouden van het schietmateriaal en schootsveld. Bijhouden van het logboek, gieten van kogels en het maken van de munitie. Het samenstellen en begeleiden teams.
Drumband, website, P&R
Ralph Franken - Organiseren van drumbandoefeningen en opleiden van nieuwe leden. Beheer website, Facebook, Foto's Bondsfeesten.
Contacten media.
Het algemeen bestuur ziet er als volgt uit:
Voorzitter
Hugo Janssen
Secretaris
Jacqueline Franken-Janssen
Penningmeester
Pascal Palmen
Aktiviteiten
Frans Nowak
Knoa
Frans Hanssen
Materialen
Rainer Hopf
Schieten
Jo van Knippenberg
Drumband/PR/Media
Ralph Franken
Commandant
Pascal Palmen
2e Commandant
Ton Hanssen
Ere Voorzitter
Karel van Knippenberg
Erelid
Peter Lambrechts
Fons Schobben
Robbie Wulms
Leden van Verdienste
Martin Herveille
Francis Janssen
Bij absentie van een bestuurslid wordt zijn/haar plaats ingenomen door een ander lid van de betreffende commissie. De commissies vergaderen volgens een eigen schema en sturen de activiteiten van de schutterij aan. Belangrijke besluiten en grote uitgaven worden eerst door het algemeen bestuur besproken. De commissies zijn verantwoordelijk voor de eigen budgetten maar beschikken niet een eigen middelen en kas. Alle financiële zaken worden door de penningmeester afgehandeld.
Alle leden van de schutterij maken deel uit van een of meerdere commissies. Zo wordt iedereen betrokken bij de schutterij. Je kunt dus ook niet meer spreken van een seizoensvereniging die acht keer per jaar actief is in de lente en de zomer, nee integendeel, de schutterij is het hele jaar actief. Dankzij deze nieuwe bestuurwijze is de betrokkenheid van de leden gegroeid en daardoor heeft Gregorius de Grote een grote toekomst voor zich.